Hoe bouw je een fixedgear?

Je wilt je eigen fixedgear gaan bouwen? Hieronder vertellen wij je welke onderdelen je nodig hebt voor een complete fiets.
Wij gaan hierbij uit van het gebruik van een nieuw frame.

De onderdelen die je nodig hebt voor een complete fiets

1: Zadel
2: Zadelpen
3: Frame / Kader
4: Stuur
5: Stuurpen
6: Balhoofd
7: Crankset / Traparmen
8: Ketting
9: Tandwiel met lockring
10: Buitenband / Binnenband / Velglint
11: Wielset
12: bottom bracket


Hieronder nemen we ze even door:

1 Zadel

Spreekt voor zich, een goed zadel is belangrijk voor je comfort

2 Zadelpen

Let op, zadelpennen zijn er in tientallen diametermaten. Zorg ervoor dat je de juiste diameter zadelpen kiest.
De fabrikant van je frame kan je dit vertellen.

Er zijn op hoofdlijnen 2 zadelpennen te onderscheiden
- Patent / modern. Komt tegenwoordig het meeste voor. De bevestiging voor het zadel zit hierbij vast aan de zadelpen. Met een inbus zet je het zadel dan vast
- Kaars. Een ouderwetser systeem waarbij je een 'zadelstrop' tussen het zadel en de zadelpen hebt. Voor de opbouw van een nieuwe fiets zul je hier niet mee te maken hebben

3 Frame

- Voor fixedgear is het van belang dat de uitvalpadden (waar je het achterwiel in steekt) horizontaal lopen of schuin naar boven. Je moet namelijk door het wiel naar achteren te trekken de spanning op de ketting bepalen.
Als je een 'racefiets' frame hebt waarbij de uitvalpad volledig verticaal is dan raden we af om dat frame te gebruiken.

Hieronder zou je de types uitvalpadden die je tegen kan komen. Een goed frame voor fixedgear heeft type 'H'. Type 'C' en 'D' zijn niet geschikt voor fixedgear. De rest is acceptabel.

4 Stuur

Stuur. Naar keuze te voorzien van stuurlint of handvatten.
Als je een rem gaat gebruiken kies dan ook een passende remgreep bij je stuur.

5 Stuurpen

Hier zul je 2 types tegenkomen. Ahead en Quill
Ahead is de moderne variant en hoort bij een Aheade balhoofdlager zoals te zien in afbeelding B hieronder.
Ahead wordt in de regel met 2 inbusbouten vastgeklemd op de gladde buis van de voorvork.

Quill is de variant horend bij een bedraad balhoofd zoals te zien in afbeelding A waarbij de stuurpen aan de onderkant een wig heeft. Door een bout bovenop de stuurpen aan te draaien terwijl de stuurpen in de voorvork zit klemt deze zich vast.


6 Balhoofd

Het balhoofd is het lager dat ervoor zorgt dat je voorvork goed kan draaien in je frame. Er zijn in de regel 2 types.
Ahead en Bedraad. Deze zijn in de afbeelding hierboven te zien.

Kies het juiste balhoofd bij je frame.

7 Crankset

De traparmen met tandwiel. Voor een fixedgear heb je uiteraard maar 1 tandblad voor nodig.
Hoe groter het aantal tanden op je tandwiel voor hoe zwaarder je zal fietsen.

Voorbeeld. Op het moment dat je voor 46 tanden hebt en achter 17 dan zul je per volledige trap 46/17 je wiel 2,7 keer rond laten draaien. Dat getal krijg je door 46 te delen door 17. Op het moment dat je dus 42 tanden voor hebt en 17 achter dan draait per omwenteling je wiel 2,47 keer (42/17 = 2,47). Je fietst dus lichter.

8 Ketting

Kies een ketting die geschikt is voor de breedte van je voor- en achtertandwiel. Zijn beiden 1/8 inch breed dan kies je ook een 1/8 inch ketting.

9 Tandwiel met lockring

Voor een fixedgear gebruik je een wiel met daarin een baannaaf. De naaf is het hart van het achterwiel.
In de afbeelding hieronder zie je het volgende.
A: Flip Flop naaf voor fixedgear
B: Draad voor tandwiel
C: Draad voor lockring
D: Een tandwiel voor achter met draad
E: een lockring
F: Een gemonteerde naaf met tandwiel

Optioneel
G: Een freewheel om op een naaf te zetten voor een singlespeed (de naaf is dan niet getrapt gedraad aan 1 zijde)
H: Voorbeeld van een naaf voor een singlespeed

Punten van aandacht:
Fabrikanten van naven kunnen diverse soorten draad gebruiken. Frans, Italiaans en Brits. Let op dat je daar ook de tandwielen op afstemt.
Voor het vastzetten van een lockring heb je specifiek gereedschap nodig wat je bij ons kunt aanschaffen.


10 Band

Je hebt de juiste banden nodig voor om je wielen. Op je velgen leg je een velglint om de binnenband te beschermen. De binnenband gaat in de buitenband en houdt deze op spanning. Voor fixedgear wordt meestal de racemaat 700C aan wielen gebruikt. Dat is een variant op de 28 inch wielmaat.
Bij de banden zie je dan als keuze: 700C x 23C of 700C x 28C. De eerste (700C) slaat op de diameter, de tweede (23C, 25C, 28C slaat op de breedte in milimeters)

11 Wielset

Een wielset bestaat uit een voorwiel en een achterwiel.
Een wiel bestaat uit:
- Naven. Deze zijn het hart van de wielen en in de naaf zitten lagers om ervoor te zorgen dat het wiel soepel draait.
- Spaken. De verbinding naar de velgen
- Spaaknippels. Liggen in de velg en zijn bedraad, de spaak draait hierin
- Velgen.

12 Bottom Bracket

Het bottom bracket is het lager dat in je frame zit en waarop de traparmen draaien. Het is het rode gedeelte in de afbeelding hieronder.
Om het juiste bottom bracket te kiezen moet je weten welk draad er in het frame zit (Brits, Italiaans) en welke asbreedte de fabrikant van je crankstel aanraadt.
In de regel heb je een specifiek stuk gereedschap nodig om je bottom bracket in het frame te draaien.
Wij raden aan om ook altijd enige montagepasta te gebruiken op het draad.

Vragen?